Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

 

Algemeen

Nee, gmak is geen makelaar. Het concept is opgezet door Rotero groep en Tres. Hiervoor is de kennis over de makelaardij gebruikt vanuit Rotero groep en de kennis over een digitaal platform van Tres. De kennis over de makelaardij en de woningmarkt is toegepast, maar er zijn geen makelaars bij gmak in dienst.

Via gmak kun je profiteren van extra voordelen van de partners. De partners kunnen kortingen aanbieden op het moment dat jij daar behoefte aan hebt en alleen als jij daar om vraagt. gmak legt dus het contact tussen jou en de leveranciers. Denk aan hypotheekverstrekkers, bouwmarkten en verzekeraars. Om te voorkomen dat je overspoeld wordt door alle partners, is er per domein één leverancier. Onze partners worden onder andere getoond op de verkoopsite, in de woningbrochure en op jouw verkoopsite. De partners betalen gmak voor het faciliteren van deze exposure.

Je huis verkoop je zelf met gmak! Het idee om dit concept op de markt te zetten is ontstaan door te luisteren naar de behoefte van de klant. Men wil steeds vaker en steeds meer zelf doen. Dit is begonnen met bezichtigingen, waardoor de internetmakelaar een succes werd. Het moet ook mogelijk zijn om álles zelf te doen. Er is behoefte aan gmak. Bij gmak gaat het niet alleen om het verkopen of kopen van je woning, maar ook alles wat er bij komt kijken. Het regelen van je hypotheek, energieleverancier, verbouwen of klussen. Onze partners bieden je exclusieve kortingen wanneer jij daar om vraagt.

Tijdens het oprichten van gmak is de kennis van twee werelden gebundeld. Enerzijds de kennis over de woningmarkt en marketing, anderzijds de technologie en marketing. Rotero groep en Tres hebben het beste van beide werelden gecombineerd en hieruit is gmak ontstaan.

Woningpresentatie

Een aantal tips om tot een goede vraagprijs te komen:

  • Er staan ongetwijfeld een aantal woningen in je straat of buurt te koop. Door vergelijkbare woningen te zoeken op internet, kun je zien wat er voor deze woningen wordt gevraagd en hoe lang deze woningen al te koop staan. Door alles goed met elkaar te vergelijken kun je gemakkelijk zelf je vraagprijs vaststellen.
  • Iemand die zijn huis wil gaan verkopen en daarbij de hulp van een makelaar wil, nodigt meestal twee of drie makelaars uit. Dit eerste advies is altijd vrijblijvend, dus op deze manier kun je kosteloos verkoopadvies van een makelaar krijgen.
  • Je kunt misschien wel een grove inschatting maken van de huidige woningwaarde en dus de eventuele overwaarde bepalen van je woning. Het is niet raar om bij het bepalen van de vraagprijs rekening te houden met de wenselijke overwaarde die je nodig hebt om je volgende woning te kopen.

Vraagprijs zelf bepalen
Uit recente gegevens is gebleken dat 50% van de woningen in Nederland voor de vraagprijs of zelfs boven de vraagprijs zijn verkocht. Uiteindelijk bepaal jij als verkoper zelf de vraagprijs van je woning. En wees gerust, je kan op ieder wenselijk moment de vraagprijs weer aanpassen.

Waarde indicatie van jouw woning
Vind je het lastig om een vraagprijs te bepalen? Ga naar www.gmak.nl, vul je postcode en huisnummer in en geef aan welk type woning je hebt. De waarde indicatie geeft een eerste indruk, op basis van de gegevens van een externe partij. Aan de hand van verkochte woningen in de omgeving en de eigenschappen van jouw woning wordt de waarde indicatie bepaald.

Ga voor het perfecte plaatje! Voor een goede presentatie van je woning heb je duidelijke foto’s nodig. Zorg dat de foto’s van goede kwaliteit zijn en dat de verschillende ruimtes duidelijk in beeld komen. De rondleiding van je woning begint al bij de foto's!

  • Zorg ervoor dat je een goede camera hebt, waarmee je scherpe foto's kunt maken.
  • Zet de foto’s in de juiste volgorde en zet ze per ruimte bij elkaar. Begin altijd met de voorkant van je woning, vervolgens de gang, woonkamer, keuken, trap naar boven, slaapkamers, badkamer, zolder en tot slot de tuin met eventuele garage en/of berging.
  • Hoeveel foto’s je het beste kunt plaatsen is afhankelijk van je woning. Een woonkamer breng je mooi in beeld vanuit verschillende hoeken. Bij een slaapkamer is vaak één foto al voldoende.
  • Gebruik alleen liggende foto’s. Met liggende foto’s breng je de ruimte beter in beeld.

TIP: Wil je weten of de foto's die je gebruikt voor je verkoopsite scherp genoeg zijn? Bekijk dan de preview van je verkoopsite. Zo zie je direct hoe je verkoopsite eruit ziet en of je foto’s van goede kwaliteit zijn.

Promotie

Er zijn verschillende mogelijkheden om je woning te promoten. Vraag nu het gratis verkooppakket aan en ontvang een mooi ‘Te Koop’ bord, effectieve buurtmailing en opvallende poster. Dit verkooppakket is helemaal gratis. Laat iedereen weten dat je woning in de verkoop staat. Je verkoopsite delen via je eigen (online) netwerk gaat gemakkelijk dankzij de de buttons op je verkoopsite. Voor extra bekendheid maak je gebruik van (online) promotie. Uiteraard word je met gmak stap voor stap begeleidt, zodat je woning goed in de markt wordt gezet. Bekijk ook het promotieplan om te zien hoe je de promotie het beste aanpakt.

Download het promotieplan >

Het plaatsen van het 'Te Koop' bord is heel eenvoudig. Buig de vouwranden om en verwijder de plak strips. Kies vervolgens een raam waar het bord goed zichtbaar is. Maar liefst 10% van de huizenzoekers vindt haar huis door een te koop bord in het straatbeeld. Kies daarom voor een opvallende plek.

Het grote voordeel van gmak is dat je woning ook op funda geplaatst kan worden. Dit komt omdat gmak een intermediair van funda is. Voor het plaatsen van de woning worden de eigenschappen van je woning overgenomen van je verkoopsite. Dit geldt ook voor de hoofdfoto die je gebruikt. Bij de plaatsing staat een link naar gmak.nl. Dit komt omdat het niet is toegestaan om rechtstreeks een link naar je verkoopsite te plaatsen.

Voor een Facebook advertentie heb je geen Facebook account nodig. Dit komt omdat de advertentie geregeld wordt via gmak. Je kunt bij stap twee in je verkoopdashboard een Facebook advertentie aanvragen. gmak maakt de advertentie en kiest de juiste doelgroep. Een Facebook advertentie loopt twee weken door, zodra de advertentie verlopen is kan je altijd een nieuwe Facebook advertentie aanvragen.

Bezichtigingen

Wat leuk dat je een woning hebt gevonden die je graag wilt bezichtigen! Via de verkoopsite van de woning vraag je een bezichtiging aan. Mocht je niet weten wat de URL is van de woning, dan kan je de woning altijd terug vinden in het woningaanbod op www.gmak.nl.

Via de button ‘bezichtiging aanvragen’ zie je de opties die de verkoper heeft ingevuld. Geef aan welke optie jou het beste uitkomt, met hoeveel personen je langskomt etc. Zodra je de aanvraag hebt verstuurd, krijgt de verkoper een melding. De verkoper moet eerst de aanvraag bevestigen voordat de afspraak definitief is. Wacht dus altijd op een reactie van de verkoper.

Een goede voorbereiding is het halve werk:

  • Zorg dat de huisdieren niet thuis zijn
  • Ruim onnodige spullen op
  • Doe alle gordijnen en rolluiken open voor meer lichtinval
  • Doe sfeerverlichting aan
  • Maak de temperatuur overal in de woning aangenaam
  • Zet deuren naar kamers open voor nog meer lichtinval
  • Zorg voor een verse bos geurende bloemen
  • Ruim persoonlijke eigendommen zoals fotolijstjes op
  • Zet de radio en televisie uit

Potentiële kopers zijn zelf vaak goed voorbereid voordat ze een woning gaan bekijken. Ze hebben de foto’s goed bekeken en hebben een beeld van de woning. Kleine dingen maken vaak het verschil. Zit de trapleuning los? Zijn bepaalde muren toe aan een likje verf? Los deze dingen op voordat de bezichtigingen van start gaan.

Tips voor tijdens de bezichtigingen of open huis:

  • Geef potentiële kopers de ruimte. Laat ze in hun eigen tempo alles bekijken en geef ze de tijd om rustig rond te lopen.
  • Zeker bij een open huis is het belangrijk dat je het overzicht houdt en niemand in de weg loopt. Bij een open huis is het handig om de potentiële kopers in verschillende ruimtes te laten beginnen. Blijf zelf op een centraal punt staan voor eventuele vragen.
  • Benadruk de positieve punten. Vraag bijvoorbeeld of de potentiële kopers al naar buiten hebben gekeken om van het mooie uitzicht te genieten. Of laat ze plaatsnemen op de bank met een kopje koffie om de ruime woonkamer goed te bekijken.
  • Potentiële kopers kunnen zo enthousiast zijn dat ze direct een bod uitbrengen. Laat je nooit verleiden tot uitspraken. Denk er rustig over na en geef ook anderen de ruimte om een bod te doen.

Bezichtiging
Tijdens een bezichtiging maak je een afspraak met de potentiële kopers voor een persoonlijke rondleiding. Het persoonlijke contact heeft voordelen, maar neemt in verhouding ook veel tijd in beslag.

Open huis
Is er veel belangstelling? Plan dan een open huis in. Je stelt een begin- en eindtijd vast en de potentiële kopers bepalen zelf wanneer ze langs komen. Een open huis bespaart veel tijd, maar is wel minder persoonlijk.

Onderhandelingen

Je kunt een bod uitbrengen via de verkoopsite van de woning. De verkoopsite is altijd straatnaamhuisnummerwoonplaats.gmak.nl. Mocht je de URL van de verkoopsite niet weten, dan kun je de woning altijd terug vinden in het woningaanbod op gmak.nl.

Op de verkoopsite staat ‘Bod uitbrengen’. Hierbij vind je een uitleg over de verschillende invulvelden. Controleer je gegevens goed voordat je het bod uitbrengt. Zodra het bod verstuurd is krijgt de verkoper een melding. De verkoper reageert via de chat op het bod. Wanneer de verkoper niet direct reageert op een bod, betekent dat niet dat het bod is afgewezen. Wellicht moet de verkoper nog overleggen of is hij/zij het bod aan het overwegen. Het is spannend, maar wacht rustig af. Mocht je na een aantal dagen nog geen reactie hebben, dan kan je altijd via de chat een bericht sturen met de vraag wanneer je een reactie kan verwachten.

Met onderstaande tips bezit jij straks de kunst van het onderhandelen:

  • Ga niet op in de strijd van het onderhandelen, maar blijf rustig. Behandel de andere partij altijd met respect en blijf vriendelijk. Overweeg een bod goed en neem geen overhaaste beslissingen.
  • Bedenk voor jezelf goed waar je op uit wilt komen na het onderhandelen. Ga je een tegenbod doen? Dan is het verstandig om nog niet meteen alle kaarten op tafel te leggen. Zo houd je nog wat ruimte voor de laatste onderhandelingen.
  • De prijs is niet het enige waarover je onderhandelt. Worden jullie het over de prijs niet helemaal eens? Dan kun je ook onderhandelen over roerende zaken en/of de overdrachtsdatum.
  • Het kan voorkomen dat de andere partij vraagt hoe jij tot deze vraagprijs bent gekomen. Je staat sterker wanneer je direct antwoord weet te geven.
  • Luister goed naar hoe de koper een bod uitbrengt. Geeft de koper aan ‘om te beginnen zat ik te denken aan ….‘ dan weet je direct dat er ruimte is voor onderhandeling. Daarnaast moet je letten op wat je zelf aangeeft. Het is altijd goed om een tegenbod stellig te brengen, alsof het de laatste mogelijkheid is om te onderhandelen.

Ja. Als iemand een bod op je woning uitbrengt, dan ben je niet automatisch in onderhandeling. De onderhandeling start pas als je op het bod reageert door bijvoorbeeld een tegenbod te doen. Je bent helemaal vrij om te kiezen of je wel of niet in onderhandeling wilt gaan. Wil je ondertussen ook onderhandelen met een ander? Dit mag, zelfs als iemand kenbaar heeft gemaakt de vraagprijs of meer te willen betalen. Het hoogste bod hoeft niet altijd het meest aantrekkelijke voorstel voor jou als verkoper te zijn. De bijkomende voorwaarden, zoals financieringsvoorbehoud en datum overdracht kunnen bepalend zijn. Kortom: Er zijn weinig spelregels over wat wel en niet mag in onderhandeling.

Enkel voor een NVM makelaar geldt dat hij partijen niet mag uitspelen, maar dat is tuchtrecht en geldt niet voor particulieren onderling. Als verkoper mag je helemaal zelf bepalen met wie je in onderhandeling wilt gaan. Je hoeft je niet tot één bieder te beperken en je mag dus ook nieuwe onderhandelingen aangaan, terwijl er al afspraken voor bezichtigingen gepland staan. Je bepaalt zelf met welke bieding/bezichtiging je doorgaat of niet.

Het is verstandig (maar niet verplicht) om een bod een geldigheidsduur te geven. Na het verstrijken van die duur vervalt het bod. Om het onderhandelingsproces te versnellen, verbinden zowel verkopers als kopers vaak een uiterste termijn aan hun bod. Wanneer een bod wordt afgewezen dan vervalt de geldigheidsduur en zijn koper en verkoper niet meer in onderhandeling. Bij ieder tegenbod vervalt het vorige bod.

Let op! Een bod houdt niet alleen een geldbedrag in, het gaat ook om andere belangrijke voorwaarden zoals financieringsvoorbehoud, aanvaardingsdatum, over te nemen zaken etc.

Artikel 2 van boek 7 van ons Burgerlijk Wetboek is er duidelijk over: De koop van een woning door een particulier moet schriftelijk worden aangegaan. Particuliere kopers en verkopers zijn dus niet gebonden aan hun mondelinge afspraken over de koop van een woning. Noch koper noch verkoper kunnen juridisch gedwongen worden tot het aangaan van een schriftelijke overeenkomst, en/of tot het betalen van schadevergoeding.

Hoe zit dit wanneer het gecommuniceerd is via bijv. een chat? Afspraak is afspraak, maar dat geldt niet voor een particulier die een woning koopt. De wet kent een schriftelijkheidsvereiste, welke het volgende inhoudt: Voordat de verkoper zijn handtekening heeft gezet onder de koopovereenkomst, kan de verkoper zich nog bedenken en/of aan een andere koper verkopen.

De verkoper is na ondertekening van de koopovereenkomst gebonden aan de koop. De verkoper heeft geen bedenktijd.

Na het tekenen van de koopovereenkomst heeft de koper drie dagen bedenktijd. Binnen deze drie dagen kan de koper de overeenkomst kosteloos en zonder opgave van reden ontbinden. De bedenktijd gaat een dag na het ondertekenen van de koopovereenkomst in om 00:00 uur. De bedenktijd eindigt drie dagen later om 23.59 uur. In de bedenktijd van drie dagen zitten altijd tenminste twee werkdagen. In de termijn moeten dus minimaal twee dagen zitten die niet zaterdag, zondag of een erkende feestdag zijn. Wanneer de koper het contract wil ontbinden, dan moet hij dit binnen de drie dagen bedenktijd laten weten.

Als verkoper is het noodzakelijk dat je een schriftelijke ontbindingsverklaring aanlevert.

Er staat geen termijn voor het tekenen van de koopovereenkomst. Echter, een koopovereenkomst zet een koop definitief tot stand. Het is daarom in het belang van beide partijen dat de koopovereenkomst zo snel mogelijk volgt op de mondelinge overeenstemming.

Ja. Ieder bod kan worden ingetrokken of worden veranderd zolang er geen getekende koopovereenkomst is en de drie dagen bedenktijd nog niet zijn verstreken. Dus ook als de verkoper het bod mondeling, via de chat of e-mail heeft geaccepteerd.

Heeft dit gevolgen?
Nee, dit heeft geen gevolgen. Vanwege het schriftelijkheidsvereiste. De koop komt pas tot stand nadat een koopovereenkomst door beide partijen is ondertekend en de drie dagen bedenktijd zijn verstreken. Tot die tijd kan de koper zijn bod intrekken en de onderhandelingen afbreken.

Voorbehoud van financiering
Het kopen onder voorbehoud van financiering is de meest voorkomende ontbindingsvoorwaarde. Dit betekent dat de koper de hypotheek rond moet krijgen. Wanneer dit niet lukt dan kan de koper het contract ontbinden. De koper moet een afwijzing van een geldverstrekker aanleveren als bewijslast voor het ontbinden. In de koopovereenkomst wordt opgenomen hoeveel afwijzingen van geldverstrekkers getoond moeten worden. Ook wordt in de koopovereenkomst de looptijd voor de ontbinding opgenomen. Gemiddeld krijgt de koper zes tot acht weken om de financiering te regelen.

Voorbehoud van financiering met NHG
Een hypotheek met NHG, Nationale Hypotheek Garantie, biedt meer zekerheid voor een koper. Het biedt zekerheid voor een verantwoorde en betaalbare hypotheek. Ook beperkt het de financiële risico’s tijdens de koop en in de toekomst. Een koper kan eisen alleen de woning te willen kopen wanneer er een hypotheek met NHG verstrekt kan worden. Dit gaat op dezelfde manier in zijn werk als het aanvragen van een hypotheek.

Bij ‘voorbehoud van financiering’ moet de koper aantonen het bedrag niet te kunnen lenen van verschillende geldverstrekkers. Bij ‘voorbehoud van financiering met NHG’ moet de koper kunnen aantonen geen hypotheek met NHG te kunnen afsluiten om beroep te doen op ontbinding.

Voorbehoud van een bouwtechnische keuring
Wanneer de koper aangeeft onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring de woning te willen kopen, dan is verkoop afhankelijk van de keuring. Bij het uitbrengen van het bod geeft de koper aan wat de maximale kosten mogen zijn voor direct noodzakelijk herstel van achterstallig onderhoud en gebreken. Wanneer uit de keuring blijkt dat de kosten hoger zijn dan het vooraf afgesproken bedrag, kan de koper ontbinden.

Voorbehoud verkoop eigen woning
Een koper kan aangegeven de woning te willen kopen, maar onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Dit betekent dat de verkoop pas definitief is wanneer de woning van de koper verkocht is. Als verkoper kun je afwachten tot de eigen woning van de koper verkocht is, of je maakt gebruik van een no-risk clausule. Dit betekent dat je woning in de verkoop blijft, er bezichtigingen gedaan mogen worden en onderhandelingen plaats kunnen vinden.

Wanneer er een tweede koper is gevonden, wordt er een nieuwe koopovereenkomst opgesteld met de tweede koper. Jij als verkoper neemt dan contact op met de eerste koper, die krijgt gemiddeld 48 uur de tijd om de koop definitief te maken. Indien de eerste koper het voorbehoud laat vallen, wordt de woning verkocht aan de eerste koper en vervalt de overeenkomst met de tweede koper.

Verkocht onder voorbehoud
Zodra je tot mondelinge overeenstemming bent gekomen, worden alle afspraken vastgelegd in een koopovereenkomst. Wanneer de kopende partij voorbehouden heeft aangegeven (bijv. voorbehoud van financiering), dan kun je na het tekenen van de koopovereenkomst de status aanpassen naar ‘verkocht onder voorbehoud’. De periode hoelang een voorbehoud geldt staat in de koopovereenkomst. De kopende partij kan bijvoorbeeld acht weken de tijd hebben om de financiering rond te krijgen. Wanneer zij kunnen aantonen dat de financiering niet lukt, vervalt de verkoop en komt je woning opnieuw in de verkoop. Zodra de financiering rond is en de acht weken zijn voorbij, dan is je woning definitief verkocht!

Verkocht
Wanneer de kopende partij geen voorbehouden heeft aangegeven is de woning direct verkocht. Dan kan je de status direct aanpassen naar ‘verkocht’. Ook is de woning definitief verkocht zodra de voorbehouden komen te vervallen.

Koopovereenkomst

gmak biedt je verschillende mogelijkheden, wanneer het gaat om de koopovereenkomst.

Zelf invullen
Wij bieden je een standaard koopovereenkomst aan die je kunt downloaden. In één overzicht vind je gemakkelijk alle invulvelden voor een standaard koopovereenkomst. Vul de gegevens in en alles wordt automatisch op de juiste plaats gezet. Na het invullen kan de koopovereenkomst ondertekend worden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om eerst een juridische check te laten uitvoeren.

Juridische check
Zelf de koopovereenkomst ingevuld en wil je dit laten controleren? Vraag dan een juridische check aan. Een expert controleert alle juridische aspecten en binnen 48 uur ontvang je goede feedback op het contract. Zo kun je nog gemakkelijk de laatste aanpassingen doen, indien dit nodig is.

Koopovereenkomst laten opstellen
Wil je verzekerd zijn van een betrouwbare en correcte koopovereenkomst? Dan laat je de koopovereenkomst opstellen door een expert. Alle afspraken en gegevens worden duidelijk vermeld en je hoeft er zelf verder niet meer mee bezig te zijn.

Tip: bewaar het bestand op je computer zodat je altijd het origineel behoudt.

Bij een bestaande woning kiest de verkopende partij meestal voor ‘kosten koper’. Dit houdt onder andere in dat de kosten bij de notaris voor de kopende partij zijn. Om die reden mogen de kopers kiezen welk notariskantoor de eigendomsoverdracht en het opmaken van de hypotheekakte uitvoert. Dit geldt als standaard. Het is ook mogelijk dat voorafgaand aan de koop is afgesproken dat de verkoper de notaris kiest.

Overdracht

De datum van overdracht is bepaald tijdens het onderhandelen. De overdracht vindt plaats bij de notaris. Jij en de kopers ontvangen van de notaris een brief met datum en tijdstip. Beide partijen moeten dan aanwezig zijn in het notariskantoor voor het zetten van de handtekeningen.

Voorafgaand aan de overdracht wordt er een eindinspectie uitgevoerd. Tijdens de eindinspectie ga je nog een laatste keer door de woning heen samen met de kopers. Tijdens een eindinspectie wordt gelet op de volgende zaken:

  • Controleren of de woning volgens de afspraken wordt opgeleverd
  • De meter- en waterstanden worden opgeschreven
  • De lijst met roerende zaken wordt gecontroleerd

De eventueel vooraf aangegeven gebreken moeten volgens afspraak zijn hersteld. Mochten er nog nieuwe gebreken zijn nadat jullie tot overeenkomst zijn gekomen, dan ben je als verkoper verplicht dit te melden aan de kopers. Voor de eindinspectie is een standaard eindinspectie formulier te downloaden, die de koper en verkoper beide ondertekenen.