Kosten koper, wat betekent dat precies?

Je ziet het vrijwel altijd bij de vraagprijs van een woning staan: k.k. Dit staat voor 'kosten koper'. Maar hoeveel is kosten koper en hoe kun je de kosten koper berekenen?
Kosten koper, wat betekent dat precies?

Als je een huis koopt, krijgt je naast de koopsom ook te maken met bijkomende kosten. Dit zijn de zogenaamde kosten koper. We leggen je uit met welke kosten je te maken kunt hebben. Ook goed om te weten: sommige kosten zijn aftrekbaar en sommige zijn dat niet. Gebruik dit dus in je voordeel!

Wat betekent kosten koper?

Onder kosten koper vallen de kosten die gemaakt worden om eigenaar te worden van de woning. De kosten zijn daarom voor de rekening van de koper. Kosten koper geldt alleen voor bestaande woningen, niet voor nieuwbouwwoningen.

Hoeveel is kosten koper?

In 2021 bestaan de kosten koper uit de notariskosten en de eventuele overdrachtsbelasting. Omdat de koper deze bedragen betaalt, mag hij of zij ook bepalen bij welk notariskantoor de overdracht plaatsvindt. Het kan zijn dat je zelf ook zaken moet regelen bij de notaris, zoals het oversluiten van je hypotheek.

Notariskosten voor de leveringsakte

Bij de koop of verkoop van een woning heb je altijd te maken met een notaris. Omdat de koper de kosten voor de leveringsakte moet betalen, bepaalt de koper ook bij welk notariskantoor dit afgehandeld wordt. Het opstellen van een leveringsakte verschilt per notariskantoor, maar ligt gemiddeld rond de € 500.

Overdrachtsbelasting

Of je overdrachtsbelasting moet bepalen (en zo ja, hoeveel) verschilt per situatie. Koop jij je eerste woning en ben je tussen de 18 en 35 jaar oud? Dan hoef je eenmalig geen overdrachtsbelasting te betalen. Voor deze vrijstelling geldt wel als voorwaarde dat je zelf in de woning gaat wonen.

Ben je als doorstromer tussen de 18 en 35 jaar oud? Dan bedraagt de overdrachtsbelasting 2% van de koopsom. Dit is een verlaagd tarief. Dit tarief geldt ook voor woningkopers die ouder dan 35 jaar oud zijn. Hierbij geldt ook weer dat de koper zelf in de woning moet gaan wonen.

Het algemene tarief voor de overdrachtsbelasting is 8%. Dit geldt voor kopers die niet zelf in de woning gaan wonen. Denk hierbij aan beleggers of ouders die een woning voor hun kind kopen. Daarnaast kan de vrijstelling of verlaging van de overdrachtsbelasting alleen gebruikt worden voor een hoofdverblijf. Dit kan maar één woning zijn, dus tweede woningen en vakantiehuizen tellen niet mee. Hiervoor wordt dus ook het algemene tarief van 8% gerekend.

Welke kosten heeft een koper nog meer?

Je weet nu wat de gemiddelde kosten voor de leveringsakte zijn en of je overdrachtsbelasting moet betalen. Naast deze kosten kun je nog te maken krijgen met andere kostenposten. Denk aan een aankoopmakelaar, taxatiekosten en de hypotheek- en leveringsakte.

Kosten rondom de koop van een woning

Om de koop van de woning goed te regelen, kun je een aankoopmakelaar inschakelen. Het verschilt per makelaarskantoor welke kosten hieraan verbonden zijn. Andere kosten waar je mee te maken kan hebben tijdens de koop van een woning is het zogenoemde 'erfpachtcanon'. Hier heb je mee te maken wanneer je een woning koopt die op een stuk grond staat dat niet van jou is. Je betaalt een soort huur aan de eigenaar van de grond. Hier kun je jaarlijks voor betalen, maar het kan ook zijn dat de canon al is afgekocht.

Kosten hypotheek regelen

Om de hypotheek te regelen, heb je ook met een aantal kosten te maken. Voor het afsluiten of oversluiten van je hypotheek betaal je advies- en bemiddelingskosten. Deze kosten verschillen per bank of onafhankelijk advieskantoor. Wanneer je een hypotheek gaat aanvragen bij een hypotheekverstrekker moet je een taxatierapport aanleveren. Houd dus ook rekening met taxatiekosten. Tot slot is er nog de hypotheekakte bij de notaris. Valt de koop van de woning binnen de Nationale Hypotheek Garantie, dan betaal je eenmalig 1% over de hypotheek. Bij een hypotheek van € 200.000 is dat dus € 2.000,-.

Bij de notaris

Het regelen van de hypotheekakte wordt vaak gecombineerd met de leveringsakte. Vraag daarom bij het notariskantoor of je korting krijgt wanneer je dit combineert. Wil je een samenlevingscontract of de scheidingspapieren regelen? Ook dit gebeurt bij de notaris. De kosten voor het afhandelen van deze juridische zaken verschillen per notariskantoor. De kosten van de notaris bij het kopen van je huis zijn dus afhankelijk van wat je zelf nog aan persoonlijke zaken wilt regelen bij de notaris.

Zijn de kosten fiscaal aftrekbaar?

Sommige kosten mag je aftrekken in de belastingaangifte. Hier een overzicht, zodat je hier alvast rekening mee kunt houden:

De kosten die wel aftrekbaar zijn:

  • Erfpachtcanon
  • Advies- en bemiddelingskosten (afsluiten/oversluiten hypotheek)
  • Taxatiekosten (taxatierapport)
  • Notariskosten (hypotheekakte)
  • Kosten aanvragen van een Nationale Hypotheek Garantie

Kosten die niet aftrekbaar zijn:

  • Overdrachtsbelasting
  • Notariskosten voor de leveringsakte
  • Bemiddelingskosten (bijv. een aankoopmakelaar)

Koop jouw droomwoning met gmak

Bekijk het aanbod

Huis gekocht? Dan heb je een taxatierapport nodig!

Om een hypotheek te krijgen op je nieuwe huis, ben je als koper verplicht om een gevalideerd taxatierapport aan te leveren bij je geldverstrekker. Via gmak krijg je nu een leuke korting!

  • €50 korting op je taxatierapport
  • Geaccepteerd door alle banken
  • 100% onafhankelijke taxateur met kennis van jouw buurt
  • Snel je taxatierapport in huis

Vraag jouw tarief aan voor je taxatierapport.