Zelf je huis verkopen via Facebook of Marktplaats - de voordelen en nadelen

Geen gedoe met makelaars, maar gewoon zelf je huis verkopen? Simpel! Maar via welke platformen krijg je de meeste interesse en het beste bod?
Zelf je huis verkopen via Facebook of Marktplaats - de voordelen en nadelen

Marktplaats, Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube... er zijn zoveel (social media) platformen waarmee je zelf aan de slag kan met de verkoop van je huis. Alle platformen hebben zo hun eigen voor- en nadelen en verschillen in de mate van kennis die je van het platform moet hebben om je huis zo effectief mogelijk aan te bieden.

Denk goed na over hoeveel tijd je kwijt wilt zijn aan het maken van je advertentie of pagina, het regelen van biedingen of bezichtigingen én hoe professioneel je je huis wilt aanbieden. Veel mensen die zelf aan de slag gaan, zetten beide (of nog meer verschillende) platformen in. Zorg ervoor dat je hierdoor het overzicht niet kwijtraakt!

Je huis verkopen via Marktplaats

Als je al besloten hebt zelf je huis te verkopen (via Marktplaats), dan moet je al wel goed een aantal zaken hebben uitgezocht en weten hoe een verkoopproces verloopt. Heb je de waarde van je woning bepaald? Alle benodigde documenten geregeld? Het huis opgeruimd en mooie foto’s gemaakt? Je agenda voor bezichtigingen bij de hand? Bekijk de voor- en nadelen van het verkopen via Marktplaats.

Je huis verkopen via Marktplaats voordelen:

  • In verhouding gebruiken weinig woningverkopers Marktplaats (weinig concurrentie)
  • Het is een groot, bekend platform
  • Je kunt een advertentie direct, zelf plaatsen
  • Je kunt Marktplaats adverteren inzetten voor een groter bereik
  • Advertenties kunnen makkelijk betaald worden

Je huis verkopen via Marktplaats nadelen:

  • Je kunt niet op specifieke doelgroepen richten bij Marktplaats advertenties
  • Je moet bezichtigen los regelen
  • Veel minder kopers kijken op Marktplaats voor een huis
  • Een Marktplaats advertentie oogt niet zo professioneel
  • Marktplaats advertenties zijn in verhouding prijzig t.o.v. andere platformen
  • Geen inzicht in statistieken van je advertentie
  • Er is geen plek voor video, alleen eventueel voor linkjes
  • Je kunt er niet terecht voor juridisch/financieel advies

Je huis verkopen via Facebook (en Instagram)

De kans is groot dat je zelf een Facebook account hebt en zelf regelmatig Facebook gebruikt wanneer je besluit om op Facebook je huis aan te bieden. Ook makelaars zetten Facebook soms in ter promotie van woningen. Houd er echter wel rekening mee dat een pagina en advertentie aanmaken voor je woning iets meer tijd en kennis kost dan het schrijven van een normale, persoonlijke post. Zorg er, net als bij Marktplaats, voor dat je goed voorbereid start!

Je huis verkopen via Facebook voordelen:

  • Het is een groot, bekend platform
  • Je kunt een advertentie direct, zelf plaatsen
  • Je kunt op Facebook en Instagram adverteren
  • Je kunt goed gebruikmaken van je eigen netwerk
  • Er zijn veel (doelgroepgerichte) mogelijkheden voor de promotie op Facebook/Instagram

Je huis verkopen via Facebook nadelen:

  • Je moet een “zakelijke pagina” maken voor je woning
  • Je hebt kennis nodig om betaalde advertenties effectief in te zetten
  • Je moet een persoonlijk Facebook account hebben of een zakelijk account
  • Advertenties moeten via een bedrijfsmanager of creditcard betaald worden.
  • Een Facebookadvertentie of pagina oogt niet zo professioneel
  • Je kunt er niet terecht voor juridisch/financieel advies

Wat je verkoopplan ook is, zelf de touwtjes in handen hebben is hartstikke leuk!

Wist je dat je ook via gmak gratis, zelf je huis kunt verkopen? Je krijgt een professionele webpagina voor je huis met voldoende plek voor mooie foto’s, video’s en alle kenmerken. Daarnaast krijg je ook nog eens gratis een Facebookbericht én betaalde promotie via Facebook en Instagram. De bezichtigingen en biedingen kun je netjes beheren via je dashboard en je hebt toegang tot een kennisbank vol handige artikelen. Voor het afronden van de verkoop download je de koopcontract template en als je hulp nodig hebt, kun je altijd contact met ons opnemen. Vervolgens kun je natuurlijk zelf nog extra aan promotie doen via je persoonlijke social media kanalen en Marktplaats!

Bol.com Algemeen